A service oriented approach to learning
Bijna gelijktijdig met het verschijnen van de herziene versie van de IMS whitepaper over een service oriented architectuur voor onderwijs (volgens Wilbert Kraan van Cetis “… time has come to start building a service oriented approach to learning.) is er door OASIS-leden besloten tot de oprichting van een technical committee voor de ontwikkeling van een SOA-referentiemodel (SOA-RM). Is het onderwijs, waar men nog worstelt met de implementatie van (vrij traditionele) ELO’s, klaar voor web-services als basis voor de educatieve dienstverlening? En in hoeverre zijn de te verwachten ontwikkelkosten die bedrijven als Blackboard en WebCT voor de kiezen krijgen om deze componentbased-ontwikkeling te volgen een reden voor de klant om op termijn over te stappen op open source alternatieven?
“With so many comparable open source softwares emerging for course management, containing more varied features than WebCT, one has to wonder: how long can such costly proprietary products survive?
In the case of WebCT, the short answer to this is – possibly two years.” (Barbara Morningstar, Jeremy Schubert and Kristine Thibeault, International Review of Research in Open and Distance Learning, December, 2004)