Veertig procent niet of amper betrokken bij werkgever
“Van de Nederlandse werknemers voelt 40% zich niet of nauwelijks betrokken bij de organisatie waarvoor men werkzaam is. Daarnaast denkt 64% erover om de huidige werkgever te verlaten. Bij zeer betrokken werknemers ligt dit percentage weliswaar lager, 44%, maar is het getal nog altijd hoog. Vervelender voor werkgevers is misschien nog wel dat van de volledig niet betrokken werknemers 46% niet actief uitkijkt naar een andere baan.”
Het is volgens Boonstra (2000) en ook Van den Berg en Vandenberghe (1999) de betrokkenheid van medewerkers die medebepalend is voor het slagen van vernieuwingen. Als bovenstaande gegevens ook van toepassing zijn op het onderwijs kun je spreken van een fors probleem.
Hoe je die gewenste betrokkenheid bevordert, is een tweede.
Onderzoek van Annemarieke Hoekstra laat zien dat naast betrokkenheid ook persoonlijke vrijheid en een lerende houding van belang zijn. De lerende houding dient zich onder andere te uiten in meer samenwerking met collega-docenten om te komen tot gezamenlijke inzichten over het leren van tegenwoordig en de passende aanpak. Zie daarover ook dit korte bericht van Wilfred Rubens.