Het nut van sociale netwerken voor het onderwijs
First-of-its-kind study at the U of M uncovers the educational benefits of social networking sites
Volgens een onderzoek van de Universiteit van Minnesota hebben sociale netwerken als Facebook en MySpace een positieve invloed op het leren van studenten. Het onderzoek is gedurende een periode van 6 maanden uitgevoerd onder studenten tussen de 16 en 18 jaar van een twaalftal high schools in het Midwesten van Amerika.
Zie onderstaande filmpje voor een indruk van het onderzoek en een interview met Christine Greenhow.
De zogenaamde ‘educational benefits’ waarover het onderzoek rapporteert hebben niet alleen betrekking op het leren omgaan met moderne technologie: ”…practicing the kinds of 21st century skills we want them to develop to be successful today.” Dat zal niet verbazen: een student die veel presenteert is wellicht na verloop van tijd een kei in het gebruik van powerpoint. Het gaat echter bij de ’21st century skills’ om meer dan de omgang met moderne technologie.
Studenten ontwikkelen volgens het onderzoek ook een positieve houding ten aanzien van het ontwikkelen en hergebruiken van content en zaken als online design en layout. Ook dit is niet verwonderlijk en misschien interessant als je de focus vooral legt bij studenten Beeld en media of andere kunstzinnige vakgebieden.
Het wordt pas interessant als Cristine Greenhow, onderzoekster van de universiteit, opmerkt dat studenten ook in actieve zin eigen creatieve producten (zoals poëzie en film) met elkaar delen en laten zien dat ze op een veilige en verantwoorde manier met informatie en technologie kunnen omgaan.
Een en ander bij elkaar optellend, lijkt het onderzoek er op te wijzen dat de ontwikkeling van digitale geletterdheid (ik spreek, net als Wilfred, liever van digitale geletterdheid) bevorderd wordt door de inzet van sociale netwerken.
Greenhow suggests that educators can help students realize even more benefits from their social network site use by working to deepen students’ still emerging ideas about what it means to be a good digital citizen and leader online.
Volgens Greenhow is het nu zaak dit bij docenten zodanig onder de aandacht te brengen dat ze de ‘academic and professional networking opportunities that the Web sites provide’ wederom bij studenten onder de aandacht brengen. Daarnaast kunnen docenten studenten ook verder helpen ‘foster and extend those skills‘.
Het onderzoek spreek tenslotte een onderzoek van Pew uit 2005 tegen. Studenten uit lagere economische klassen blijken niet anders uit het onderzoek te komen dan hun ‘wealthy counterparts’.