Web 2.0 in het (medisch) onderwijs
All groups stated that they were interested in using Web 2.0 technologies for education but there was lack of knowledge and skills in how to use these new technologies.
Helaas niet meer dan een paar citaten. Het onderzoek van J Sandars en S Schroter in het Postgraduate Medical Journal is niet gratis toegankelijk.
Hun onderzoek onder studenten van de medische faculteit van de Universiteit in Leeds leert ons dat de behoefte en belanstelling er wel is. Maar het gros van de ondervraagde studenten geeft aan niet te weten hoe ze web 2.0 zinvol en effectief in kunnen zetten bij het leren.
Een streep door de rekening voor veel docenten die Marc Prenksy’s geruststelling zo hard nodig hadden. Volgens Prensky hoef je als docent niet zoveel verstand te hebben van die moderne technologie. En zeker niet zoveel als de studenten zelf al hebben. Maar onze NET-, Google- dan wel Einsteingeneratie is toch echt niet zo bekwaam als ons steeds is voorgespiegeld.
Dus de docent is wel de schakel als het gaat om de inzet van Web 2.0 in het onderwijs:
the potential of Web 2.0 technologies for undergraduate and postgraduate medical education will only be achieved if there is increased training in how to use this new approach.