21st Century Literacies from the NCTE
Literacy, in other words, just got a lot harder to measure on a standardized test.
Ook taaldocenten Engels in Groot-Brittanië beraden zich op de geletterdheid die gevraagd wordt in de door internet sterk veranderende wereld van de jeugd.
Because technology has increased the intensity and complexity of literate environments, the twenty-first century demands that a literate person possess a wide range of abilities and competencies, many literacies. These literacies—from reading online newspapers to participating in virtual classrooms—are multiple, dynamic, and malleable.
Will Richardson komt op basis van een uitspraak uit een recent rapport van de National Council of Teachers of English tot twee conclusies:
- we weten nog niet exact hoe die geletterdheid er uit ziet of zich verder ontwikkelt
- de mogelijkheden om de geletterdheid op een of andere gestandaardiseerde manier te testen en te meten zal tegenvallen.
Voor Richardson gaat het voorlopig vooral om:
- netwerkvaardigheden – a “network literacy”
(iets dergelijks beweerde Roel Pieper jaren geleden – 2000! – al in zijn oratie De ingrediënten van de netwerkmaatschappij) - connective reading
- connective writing