Kennismanagement een zaak van mensen
In de huidige kenniseconomie wordt kennismanagement voor overheden steeds belangrijker. Hoe krijg je de juiste kennis bij de juiste mensen op het juiste moment en in de juiste vorm? Er zijn drie aspecten die van invloed zijn: mensen, processen en technologie. Mensen zijn daarvan waarschijnlijk (en niet verrassend) het belangrijkste.
(…) Dat betekent ook het selecteren en opleiden van managers die ervoor zorgen dat informatie wordt gedeeld. De medewerkers die informatie delen moeten ook daadwerkelijk worden beloond. Medewerkers moeten ook worden aangemoedigd om hun eigen creativiteit en innovatieve vermogen aan te wenden om hun ideeën om te zetten in waardevolle producten en diensten. Ook hierbij spelen managers een belangrijke rol. Niet alleen door medewerkers te begeleiden, maar ook door best practices te delen.
Gelezen in de bespreking van een lijvig VN-rapport over e-government bij Frankwatching. En als Nederland doen we het in een internationale ranking helemaal niet slecht met een vijfde plaats.
Overheid en onderwijs kennen veel overeenkomsten. Maar volgens mij is de Nederlandse overheid in de laatste twee drie jaren het onderwijs voorbijgestreefd als we het hebben over de inzet van ICT in de dienstverlening en communicatie met de klant/student. En dan heb ik het niet (eens) over de recente mogelijkheden van web 2.0. Gewoon zoiets ‘simpels’ als online inschrijven voor een opleiding bijvoorbeeld of de online communicatie met docenten en medestudenten.
De instrumenten, tools en technische mogelijkheden / problemen zullen niet anders zijn; het zal dan toch liggen aan de mensen: managers en/of medewerkers.