Prosumptie leek hype, maar is een blijvertje
“Veel bedrijven verwarren prosumptie – het proces van klanten actief betrekken bij je creatieve proces – met klantgerichtheid.” (Sync.nl).
Terwijl bedrijven en ook onderwijsinstellingen naarstig op zoek zijn naar hun ‘onderscheidende’ meerwaarde, zijn het eigenlijk steeds vaker de klanten die iets voor het bedrijf of de instelling kunnen betekenen. Maar die gedachte ook daadwerkelijk helemaal doorvoeren is een tweede. Volgens Xenia Bakker hoeven bedrijven en instellingen zich daar amper druk over te maken. Zogenaamde lead-users, als exponenten van de ‘samenwerkingsgeneratie’, zullen met gebruikmaking van moderne internettechnologie de weg wijzen: “Bedrijven die leren van hun lead users behalen hun voordeel.” Echter helemaal vanzelf zullen hier de vruchten niet in de schoot vallen, want volgens Xenia zullen bedrijven wel op zoek moeten gaan naar nieuwe manieren van interactie en transactie (in de vorm van andere businessmodellen).