Indrukwekkende cijfers over computergebruik in het onderwijs
Niall Sclater (verantwoordelijk voor het VLE-programma – de ELO – van de OU in Engeland) blogt over cijfers die pas in oktober gepubliceerd gaan worden tijdens het ECAR Research Symposium. Een grootschalig (jaarlijks) onderzoek van Educause onder 27,317 studenten van 98 instellingen in de USA laat onder andere het volgende zien.
Computer ownership is now almost ubiquitous – with 98.5% of those surveyed owning one. Interestingly there has been a drop in desktop computer ownership of 28% since last year. Now 80.5% of students have a laptop. .
So what do they do with their computers? 93.4% access the university library website. 91.9% use presentation software (eg Powerpoint). 85.9% use spreadsheets. 82.3% the LMS/VLE and 73.9% graphics packages such as Photoshop.
Ook over het gebruik van ELO’s (LMS/VLE) hebben de studenten een mening
- It adds convenience (eg for tracking grades)
- Many instructors are not very good at using it – or just don’t use it
- It needs to be more reliable
Studenten zijn vooral gecharmeerd van sociale netwerken op internet.
Social networking sites are being used by 82% of students, and the median usage is about 4 hours per week. Facebook is used by 88.9%, MySpace by 48.3% (mainly for communicating with friends from high school), and other services such as LinkedIn hardly at all. Those who don’t use social networking sites are either not interested (62.6%), don’t like them (40.5%) or have privacy concerns (34.5%).
En waarvoor gebruiken ze deze netwerken vooral?
96.5% of students use social networks to stay in touch with friends, 67.4% to share photos, music, videos and other documents, 51.4% to find out about other people, and 49.5% to communicate with classmates about course-related topics.
Inderdaad, bijna 50% gebruikt deze netwerken als alternatieve omgeving om met medestudenten te communiceren over onderwerpen die betrekking hebben op de opleiding. Dit zijn de studenten die zogezegd van de radar verdwijnen voor de docent. En met name nu er veel aandacht is voor sociale aspecten van het leren – in construerende en reflecterende zin – is het jammer dat je daar als docent niet deel van uitmaakt. Toch??